اکسس کنترل چیست?

اکسس کنترل چیست?

اکسس  کنترل ها دستگاه هایی حفاظتی و امنیتی هستند که ورود و خروج افراد به مکانهای محافظت شده را کنترل می کند، که این کار باعث بالا رفتن امنیت در آن مناطق تعیین شده می‌شود.اکسس کنترل ها انواع مختلفی دارند که با روش های گوناگون امکان دسترسی را محیا می کنند، در این مقاله به بررسی کارکرد این اکسس کنترل ها می پردازیم.

امروزه با توجه به شرایط کل دنیا که درگیر ویروس کووید ۱۹ هستند کارگزاران،  کمپانی ها، و مجتمع ها، و… را در فکر فرو برده است که چه نوع اکسس کنترلی را  استفاده نمایند که علاوه بر حفظ امنیت محیط در خصوص دسترسی افراد، حفظ سلامتی آنها را هم تامین کند. از همین رو خیلی از کمپانی ها و تولید کننده های اکسس کنترل دست به کار شده‌اند و دستگاهیی را  طراحی کردند که علاوه بر تشخیص چهره به عنوان یک فاکتور ورود برای افراد مجاز، دمای بدن آنها را هم اندازه گیری می کند .

اکسس کنترل حرارتی

شخص در مقابل اکسس کنترل قرار میگیرید، چهره او توسط دوربین بالای اکسس در مانیتور ثبت می‌شود همزمان با این رویداد حسگرها دمای  به کار رفته در این اکسس، دمای بدن او را هم اندازه گیری می کند، به این عمل تصویربرداری از گرمای دور گفته می‌شود، تا دمای پوست را در کسری از درجه اندازه گیری  کند، و این کار  از فاصله یک الی دو متر از دستگاه انجام می‌گیرد که از لحاظ بهداشتی ایمنی باشد. دوربین‌هایی که  برای این مورد استفاده شده ممکن است گرما را تشخیص دهند اما به گونه‌ای طراحی نشدند که بتوانند به سرعت دمای بدن و یا تب را تایید و تشخیص دهند.

برخی از اکسس کنترل ها مجهز به دوربین آی آر می باشند که با مادون قرمز فعالیت می‌کنند اما این نوع اکسس مناسب فیلمبرداری و حس گر دمای بدن نیستند بیشتر برای محیط های صنعتی به کار می روند. و همچنین  اکسس کنترل هایی که مجهز به مادون قرمز برای دید در شب می باشند هم مناسب برای تشخیص حرارت بدن نیستند آنها فقط مجهز به مادون قرمز برای بازنمایی و دید بهتر در شب هستند .
با نمایش دمای بالای بدن اکسس کنترل هشدارهایی را صادر می‌کند، که می‌توان ترکیبی از این هشدارها باشد: هشدار به صورت پیامک، به صورت ایمیل، زنگ قابل شنیدن.

اکسس کنترل

نوع دیگر از اکسس کنترل وجود دارد که برای رعایت و پروتکل های بهداشتی توسط اتصال تلفن همراه شخص به اکسس کنترل کار می‌کند، در این نوع از اکسس ها اشخاص دارای مجوز عبور نرم‌افزاری را بر روی گوشی همراه نصب می‌کنند که در آنها کدی برای هر شخص در نظر گرفته شده است. زمانی که مقابل اکسس کنترل قرار می‌گیرند کدی که برای آنها در نظر گرفته شده را از طریق نرم افزار گوشی همراهشان به صورت پیامک به دستگاه عکس کنترل انتقال می دهند، و کد وارد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد در صورت صحت کد در اتومات باز میشود.

در این نوع از دستگاه های کنترل تردد  هر بارکد اشخاص تغییر می‌کند و حتی میتوان کد افراد را محدود کنید، مثلاً برای مکان هایی که نمی خواهید پرسنل به  همه اتاق ها راه پیدا کند کد ها را فقط برای یک دستگاه در نظر میگیرید.اکسس های  دیگر نیز در بازار از گذشته تا به امروز وجود داشته که از طرق مختلف دسترسی شما را برای مکانهای محافظت شده مهیا می‌کند که هر کدام از آنها مزایا و معایب خاص خود را دارند، که به بررسی آنها می‌پردازیم.

کنترل تردد توسط تگ و کارت

در این دستگاه اجازه عبور توسط تگ و کارت مهیا می‌شود. اشخاصی که تگ و کارت داشته باشند با گرفتن آن بر روی صفحه اکسس اجازه ورود را دریافت می کنند. از مزایای این کنترل تردد ارزان بودن آن است و نداشتن مستقیم تماس با صفحه که  از لحاظ بهداشتی مهم هست. اما از معایب آن این است که ممکن است فرد تگ و کارت خود را به اشخاص دیگر بدهد که اجازه عبور را ندارند که از لحاظ ایمنی خطرناک است.

از اکسس کنترل های دیگر خواندن کد می باشد که بر روی صفحه اکسس تعدادی  دکمه با اعداد مشخص شده‌اند که افراد رمز را وارد کرده و امکان تردد را پیدا می‌کنند. از مهمترین عیب آن در این زمان با وجود ویروس کووید ۱۹ بهداشتی نبودن آن است که توسط اشخاص گوناگون لمس می‌شود.

نوعی دیگر دستگاه کنترل تردد وجود دارد که توسط احراز هویت عمل می کند مانند اثر انگشت از لحاظ ایمنی بسیار مناسب می باشد زیرا احراز هویت قابل انتقال و یا گم کردن نمی باشد پس هیچ فرد سودجو ای نمیتواند از آن استفاده کند. اما از لحاظ بهداشتی در زمان حال بسیار خطرناک می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پروژه ها


پروژه 5
پروژه 3
پروژه 2
پروژه 4
پروژه شش
پروژه پنج نصر ماهان

اطلاعات تماس


ساعات کاری


شنبه
8:00 تا 16:00
یک شنبه
8:00 تا 16:00
دو شنبه
8:00 تا 16:00
سه شنبه
8:00 تا 16:00
چهار شنبه
8:00 تا 16:00
پنج شنبه
8:00 تا 14:00
جمعه
تعطیل